<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-MJ45R64" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Picture44 jpg

Share this article on

10 viktiga exporttips för Indien

Som land och exportmarknad är det få länder som har lika stor potential som Indien. Men stor tillväxtpotential kommer ofta med vissa risker och utmaningar. Därför har vi sammanställt en rad tips som hjälper dig att undvika de vanligaste misstagen när du ger dig in den indiska marknaden. 

Med en konsumentbas på 1,3 miljarder är Indien en lockande möjlighet för exportörer. Den blomstrande medelklassen och en stor ung befolkning signalerar många års marknadstillväxt i framtiden.    

Detta stöds av en diversifierad ekonomi och affärsorienterade regeringsinitiativ. Många ekonomer misstänker att Indien en dag kommer att utmana eller till och med ta över Kinas inofficiella roll som världens fabrik: Är Indien det nya Kina - Hör våra experters utlåtande 

Dessutom genomgår landet en snabb digitalisering. Indien har idag ett av världens största nätverk av digitala betalningssystem som täcker nästan alla segment av befolkningen. Användningen av kontanter minskar och de flesta affärstransaktioner, även på den lägsta nivån, genomförs nu digitalt. Exportörer kan utnyttja denna nya digitala infrastruktur för att säkra betalningar och expandera sin verksamhet i Indien.    

Med andra ord har vägen till den indiska marknaden kanske aldrig varit så tydlig som den är idag.   

Men det finns fortfarande några saker att tänka på när man exporterar till Indien. Därför har vi samlat in råd från Atradius landschef i Indien, Arun Soundarjan, och vår Head of Risk Services.  

 

 Här är de viktigaste sakerna att tänka på när du exporterar till Indien 

 

1. Förbered dig för pappersarbete

Även om den indiska regeringen har försökt göra det lättare att göra affärer i landet är det fortfarande en lång väg att gå. I synnerhet finns det tullförfaranden, importbestämmelser och dokumentationskrav som exportörer måste vara medvetna om och följa. Dessutom är det viktigt att hålla koll på vilka initiativ som kommer eller dyker upp inom den sektor där du är verksam. Det kan komma lagändringar som gynnar indiska företag som en del av ett större Make in India-initiativ som fokuserar på inhemsk produktion och samtidigt begränsar importen inom områden som IT, elektronik och fordonskomponenter.

 

2. Marknadsundersökningar är viktiga i ett stort och mångfacetterat land    

Det är viktigt att genomföra marknadsundersökningar, helst med ett erkänt lokalt företag, för att förutse den förväntade efterfrågan på produkter och tjänster. På grund av kulturell mångfald kan produkter som accepteras i en del av landet inte vara framgångsrika i en annan del av landet, eftersom människor har olika smak, preferenser och konsumentbeteende. Det är viktigt att känna till de kulturella skillnader som finns i landet, och detta kan göras genom att göra ordentliga marknadsundersökningar och tydligt rikta försäljningen till rätt segment av marknaden. Till exempel är marknaden i den södra delen av Indien mer tekniskt utvecklad än resten av landet. 

 

3. Lägg resurser på att välja rätt distributionskanal

Det finns inte en distributionskanal som passar alla företag. Som exportör måste du bestämma dig för om du vill använda lokala distributörer, agenter eller ha en egen närvaro. Om du använder distributörer är det viktigt att noga granska dina potentiella partners rykte, finansiella nyckeltal, regional närvaro och marknadsföringskapacitet. Vanliga strategier för marknadsinträde är helägda dotterbolag, joint venture/ägarandelar, filialer etc. För att exportera dina varor till Indien måste du som utländskt företag anlita en lokal distributör som kommer att sköta transaktionerna med kunderna. 

 

 4. Använd säkra betalningsvillkor

 Betalningsvillkoren till Indien bör säkras genom en remburs eller dokumentinkasso via dina kunder. Kreditförsäkring för kunder i Indien är också ett bra alternativ om transaktioner på öppen kredit är möjliga. Avtalsvillkoren bör vara tydligt formulerade, eftersom rättsliga förfaranden kan vara mycket tidskrävande. Vi rekommenderar att du inleder en kundrelation med säkrade transaktioner innan du gör affärer med kunden på öppet kredit. 

 

5. Undvik dubbelbeskattning:    

 Det kan vara bra att kontrollera om det land du exporterar från har tecknat ett dubbelbeskattningsavtal med Indien, så att samma inkomst inte beskattas två gånger. Det är också viktigt att kontrollera om det finns några handelsrestriktioner för den produkt som ska exporteras till Indien. Indien har olika tullar som baseras på produktkategorier och ursprungsland. Det kan också finnas särskilda avtal som kan påverka din export till Indien. 

 

6. Du bör skydda dina immateriella rättigheter

 Det är i allmänhet en god idé att skydda sina immateriella rättigheter (IP) när man går in på den indiska marknaden. Även om Indien har lagar som täcker nästan alla former av immateriella rättigheter och verkställighetsförfaranden på plats, är processen ofta långsam och fylld av osäkerhet, vilket innebär att samma frågor kan vara under behandling i flera år. Commercial Courts Act, som antogs 2015 och ändrades 2018, inrättades för att bidra till att minska förseningarna och öka expertisen i rättsliga IP-frågor.  Hittills har dock endast ett begränsat antal domstolar dragit nytta av lagen.  Straffrättsliga påföljder är inte alltid tillgängliga när intrång har gjorts i din immateriella egendom och stämningar har ofta inte den önskade avskräckande effekten. 

 

7. Bekanta dig med kulturell etikett och affärsetikett

 Även om affärskorrespondens sker på engelska kan det finnas kulturella nyanser att vara medveten om när man gör affärer i Indien. Personliga relationer anses värdefulla och om du kommer bra överens med dina indiska affärspartners är det större chans att de kan hjälpa ditt företag att växa. 

 

8. Gör due diligence när du bedömer dina kunders betalningsförmåga

Privata aktiebolag i Indien är skyldiga att dela sin finansiella information på årsbasis, uppgifterna är helt digitaliserade och lätta att komma åt online. Men om du överväger att ta risken att handla på ett öppen kredit utan försäkring rekommenderar vi att du köper ytterligare finansiell information via en pålitlig leverantör. Dessutom är det en bra idé att anlita en lokal konsult för att genomföra due diligence på dina handelspartner, inklusive en kontroll av licenser, lokal efterlevnad och deras kreditvärdighet. 

 

9. Var beredd på sena betalningar

Det är inte ovanligt med sena betalningar i Indien, så det är bäst att bygga upp erfarenhet med handelspartner innan man ökar handeln. Försenade betalningar orsakas ofta av en dominoeffekt i värdekedjan. Med detta sagt bör det också nämnas att det är extremt ovanligt att indiska företag ställer in betalningar som en strategi för att undvika sina finansiella skyldigheter. 

 

10 Undvik rättsliga tvister

Om du behöver driva in obetalda skulder är det normalt att göra upp utanför domstol. Ofta får du ett bättre och snabbare resultat om du undviker att gå till domstol. Detta beror delvis på att konkurs kulturellt sett uppfattas som något negativt. Förhållandet mellan köpare och säljare är i allmänhet starkt, och ofta är det bästa sättet att lösa tvister och återvinna pengar att helt enkelt förhandla direkt med din kund. Samtidigt är det ofta en långdragen process att driva in skulder genom rättstvister. 

 

Share this article on

Read more