<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-MJ45R64" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
BC5 - How to create a winning business case for credit insurance

Share this article on

Hur du skapar en vinnande affärsplan för kreditförsäkring

Kreditförsäkring är ett mycket effektivt riskhanteringsverktyg som kan skydda ditt företag från förluster grund av kunders insolvens eller uteblivna betalningar. En väl förberedd affärsplan är avgörande för att säkra finansiering och resurser för att implementera kreditförsäkring

Den här mallen kan hjälpa dig att skapa en vinnande plan för kreditförsäkring inom ditt företag. Genom att arbeta med detta dokument skapar du ett omfattande ramverk som täcker alla aspekter av en affärsplan, inklusive de strategiska, ekonomiska, kommersiella, finansiella och administrativa fallen. 

 Du bör anpassa denna mall utifrån ditt företags specifika behov och mål. Se den som en utgångspunkt för att skapa ett övertygande dokument som hjälper beslutsfattarna att förstå fördelarna med kreditförsäkring.  

 

1. Sammanfattning 

Inkludera en sammanfattning som ger en översikt över affärsplanen och lyfter fram dess syfte, viktigaste slutsatser, rekommendationer och förväntade resultat. Den är utformad för att ge läsarna en översiktlig bild av affärsplanen och uppmuntra dem att läsa vidare.

Den bör innehålla information om följande:  

  • En kort översikt av affärsanalysen och dess syfte

  • En kort översikt över kreditförsäkring

  • Förväntade resultat och fördelar
  •  
  • Uppskattad kostnad och tidslinje 

2. Affärsmässig bedömning  

Avsnittet om affärsplanen bör ge en djupare inblick i det föreslagna projektets bakgrund, mål, beslutsfattare och risker. Det skapar ett sammanhang för affärsplanen och beskriver de mål och syften som projektet förväntas uppnå.  

  

  • Projektets namn
     
  • Projektledare  

  • Bakgrundsinformation och sammanhang 

  • Mål och syften

  • Beslutsfattare och partnerorganisationer 

  • Projektets referens 

  3. Strategiskt resonemang

Detta avsnitt fokuserar på strategisk argumentation och undersöker hur det föreslagna projektet överensstämmer med organisationens övergripande strategi och passar in i det större affärslandskapet. Det tar hänsyn till konkurrentanalys, marknadstrender och möjligheter och hjälper läsarna att förstå hur det föreslagna projektet kommer att hjälpa organisationen att uppnå sina strategiska mål.  

  

  • Översikt över den nuvarande metoden för kredithantering
    • Omfattning av vad företaget för närvarande gör och eventuella risker förknippade med detta  

  • Fördelar med kreditförsäkring och varför det kan vara bättre än andra metoder
    • Jämförelse av kreditförsäkring med självförsäkring, factoring och remburser. Även fördelar utöver själva försäkringen, t.ex. enklare tillgång till finansiering, mindre tid för interna keditbedömningar och mindre tid som går till spillo på att ta emot nya kunder som visar sig ha dålig kreditvärdighet. 

 

  • Anpassning till organisationens strategi, mål och prioriteringar  
    • Hur kreditförsäkringen kommer att anpassas till ditt företags specifika mål och strategier 

  • Analys av konkurrenter  
    • Bedöm dina konkurrenters styrkor och svagheter när det gäller kreditförsäkring.

       
  •   Risker  
    • De risker som är förknippade med att påbörja detta projekt.

  •   Fördelar för din organisation  
    • Vilka är de potentiella fördelarna för din organisation? t.ex. större säkerhet, mindre risk, möjlighet att växa.
 
  •  Branschtrender, möjligheter och marknadsanalys  
    • Hur använder andra företag kreditförsäkring till sin fördel? Vilka är trenderna i din och andra branscher när det gäller detta ämne? 

 

4. Ekonomisk analys

 Avsnittet om ekonomisk analys ska fokusera på de ekonomiska konsekvenserna av det föreslagna projektet. Det bör innehålla en kostnadsnyttoanalys, potentiell avkastning på investeringen (ROI), nettonuvärde (NPV) och återbetalningsperiod. Om denna detaljnivå inte är tillgänglig för ditt specifika användningsområde bör syftet vara att hjälpa läsarna att förstå det ekonomiska värdet av kreditförsäkring för företagets slutresultat.  

  

  • Kostnads- och intäktsanalys
      
  •  Avkastning på investeringar (ROI) 
     
  • Nettonuvärde (NPV)  

  • Break-even-analys
      
  • Återbetalningstid

 

 

5. Finansiella detaljer

Beroende på dina omständigheter kanske du vill inkludera finansiella detaljer i ovanstående, eller hålla dem åtskilda. Finansiella detaljer bör ge en mer detaljerad bild av de finansiella rapporterna, finansieringskraven och de finansiella nyckeltal som är kopplade till det föreslagna projektet. Det hjälper läsarna att förstå projektets ekonomiska genomförbarhet och de potentiella riskerna med att finansiera det.  

  

  • Finansiella rapporter  
    • Inkludera dokument som resultat- och kassaflödesanalyser samt balansräkningar.  

  • Finansieringskällor och krav

  • Finansiella nyckeltal  

  

 

7. Ledningens resonemang

Detta avsnitt fokuserar på de praktiska aspekterna av att genomföra det föreslagna projektet. Det omfattar projekt- och genomförandeplaner, resursallokering och överväganden kring förändringshantering. Det hjälper läsarna att förstå de operativa och administrativa aspekterna av projektet.    

  •  Plan för projektledning

  • Plan för genomförande

  • Resursfördelning och resurshantering 

  • Plan för hantering av förändring 

  

 8. Slutsats

Din slutsats bör sammanfatta de viktigaste resultaten och rekommendationerna från affärsplanen. Den belyser också potentiella utmaningar och risker i samband med projektet och föreslår nästa steg för vidare överväganden.  

  

  • Sammanfattning av de viktigaste slutsatserna och rekommendationerna 
     
  • Varför Atradius?  
    •  Atradius är en av världens ledande och mest betrodda kreditförsäkringsgivare  
    •  De har möjliggjort handel i nära 100 år  
    •  De har starka A- och A2-betyg från finansiella kreditvärderingsinstitut 
    • De har en partnerskapsstrategi med kunderna och lär känna vår verksamhet, våra    kunder och marknader för att kunna leverera en högkvalitativ tjänst för oss

  • Potentiella utmaningar och risker

  • Nästa steg och tidslinjer  

  

Referenser

Lägg till ett avsnitt med referenser och underlag, ytterligare analyser och källor som stöder den information som presenteras i affärsplanen. Avsnittet ska ge läsarna opartisk och mer detaljerad information som kan hjälpa dem att fatta ett välgrundat beslut om det föreslagna projektet.  

  

  • Stödjande data och efterforskning 
     
  • Ytterligare analyser och diagram
     
     
  • Referenser och källor  

  

 

  

  

 

Share this article on

Read more