<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-MJ45R64" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
New bankruptcy trend photoshop

Share this article on

Ny konkurstrend i Tyskland

Tyska företag går allt oftare i konkurs innan de befinner sig i en likviditetskris. Detta har varit både goda och dåliga nyheter för företag som handlar kreditvillkor.   

På vägen mot konkurs går de flesta företag igenom följande faser: kris hos intressenter, strategisk kris, vinstkris och likviditetskris. 

Traditionellt sett har tyska företag ansökt om konkurs i slutet av en likviditetskris, med andra ord när de fått slut på pengar. Men enligt Atradius tysklandsexpert och underskrivare Reinhard Grawe har det förändrats, och företag har gått i konkurs mycket tidigare. 

"Under de senaste åren, och särskilt under 2023, har vi sett en ny trend där företag ansöker om konkurs innan de får slut på pengar." 

Enligt Reinhard Grawe har denna utveckling både en positiv och en negativ konsekvens. På den dåliga sidan innebär tidiga konkursansökningar att det har blivit svårare för finansanalytiker att förutse företagskonkurser, eftersom de inträffar långt innan företaget har allvarliga likviditetsproblem och ofta innan vinstmarginalerna börjar lida. Detta gör det svårare att förbereda sig för en konkurs innan det är för sent. 

Den positiva nyheten är att när företag går i konkurs så tidigt i en kris, innebär det att de ofta lyckas ta sig igenom en rekonstruktion och kan ta företaget vidare på andra sidan. Det innebär också att de oftare kan betala sina leverantörer och att risken för förlust därför är mindre än vid konkursansökningar som kommer efter en likviditetskris. 

Enligt Atradius nordiska chef för Special Risk Management, Ulrik Asbjørn, är det ingen överraskning att tyska företag ansöker om konkurs innan de får slut på pengar. 

”Vi har inte data som stödjer en liknande trend i Norden, men situationen i Tyskland förvånar mig inte. Sedan finanskrisen har det blivit ett ökat fokus på ledningsansvar och det är mitt intryck att särskilt större företag har blivit mer medvetna om sitt ansvar och bättre på att se verkligheten i vitögat.” 

Share this article on

Read more