<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-MJ45R64" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
D4 - Market volatility - how to prepare for economic and geopolitical risk

Share this article on

Marknadsvolatilitet – hur man förbereder sig för ekonomiska och geopolitiska risker

Vi lever i en tid då stora ekonomiska omvälvningar sker oftare än någonsin. Händelser som normalt skulle inträffa en eller två gånger under ett sekel inträffar nu inom ett decennium. 

Under de senaste åren har vi sett starten på ett nytt kapitel i berättelsen om globaliseringen med en upptrappning av handelskriget mellan USA och Kina och handelssvårigheterna som Brexit innebär. 

Pandemin avslöjade ett antal svagheter i vårt ekonomiska system och efterträddes av ett krig i Europa som ytterligare har testat försörjningskedjornas motståndskraft. 

Samtidigt har klimatförändringarna börjat visa sig med ökade extrema väderhändelser, samtidigt som världens stormakter slåss om sällsynta metaller och teknik som behövs för den gröna omställningen. 

Så hur kan företag förbereda sig för kommande händelser? Hur kan du som företagsledare skydda din verksamhet från de största finansiella riskfaktorerna? 

 

Den pågående inflationen 

Även om inflationen har avtagit sedan 2022 är den fortfarande relativt hög. Inflationen bidrar till att urholka köpkraften och är särskilt farlig för företag som har svårt att höja sina priser. När du bedömer dina kunders kreditvärdighet är det därför värt att ta dig tid att göra dig medveten om i vilken utsträckning de utsätts för och påverkas av prishöjningar. 

  

Lågkonjunktur 

För att hantera inflationen har centralbanker runt om i världen höjt räntorna. Det är ett effektivt medel, men inte utan följder. Högre räntor urvattnar köpkraften och gör det svårare att skaffa nytt kapital.  

I slutändan kan vissa ekonomier sjunka in i recession. En lågkonjunktur, i kombination med en hög räntenivå, skulle särskilt kunna drabba högt belånade företag och konsumentdrivna företag. Du bör hålla ett särskilt öga på den typen av företag.  

Samtidigt är det bra att komma ihåg att man ofta ser den högsta nivån av konkurser i slutet av en lågkonjunktur. Så det är värt att vara uppmärksam på din kreditpolicy när saker och ting börjar ljusna igen. 

 

Upptrappning av handelskrig och geopolitiska spänningar

Tullar och sanktioner är en realitet i dagens globala handelslandskap. Det finns en rad strategier som företag kan använda, inklusive onshore och "friend-shoring" (outsourcing av produktion till länder som uppfattas som vänligt sinnande/allierade). Nyckeln är att vara uppmärksam på utvecklingen inom internationell geopolitik och vidta positiva åtgärder för att säkerställa ditt företags bästa. 

 

Grön omställning 

Övergången till ren energi och andra nettonollåtgärder erbjuder många spännande möjligheter. Men de kan också utgöra ett hot, särskilt för företag vars produkter håller på att bli föråldrade (som leverantörer av fordonsdelar för förbränningsmotorer) och företag som kanske inte har kapital att investera i omställningen och som kan vara sårbara för C02-beskattning eller andra påföljder.  

 

Det är en bra idé att vara medveten om eventuella gröna omställningsutmaningar som kan påverka dina kunders kassaflöde. Dessutom är det också viktigt att leta efter bubblor. Företag med grön teknik kan ibland värderas väldigt högt, även om de inte haft en positiv intjäning. 

Det okända 

Före COVID förutspådde nästan ingen att ett virus skulle förändra världsekonomin. Före invasionen av Ukraina var det få som trodde att vi skulle få uppleva ännu ett stort krig i Europa. Om nästa stora händelse är cyberkrig, klimatförändringar, artificiell intelligens eller något annat vet vi inte. 

Oavsett vilket är det bästa sättet att förbereda sig för sådana risker att ta en aktiv hållning gentemot kredithantering och utveckla en kreditpolicy som tar hänsyn till det oväntade. 

 

 

Share this article on

Read more