<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-MJ45R64" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
I4 - What does my credit insurer need to know about my business

Share this article on

Vad behöver min kreditförsäkringsgivare veta om min verksamhet?

Din försäkringslösning hos Atradius är alltid skräddarsydd efter ditt företags behov och era individuella kundrelationer. Ju mer vi förstår av din verksamhet och dina behov, desto bättre kan vi hjälpa dig. När du tecknar en kreditförsäkring hos oss behöver vi lite information från dig för att kunna utforma den bästa försäkringen för din verksamhet och rätt kreditlimit för dina kunder. 

Förutom detaljer som ditt företagsnamn, juridiska struktur och affärssektor och adress, behöver vi följande för att komma igång. 

Information om din verksamhet 

  • Förväntade intäkter för innevarande och kommande räkenskapsår  

  • Största exportmarknaderna och förväntad omsättning för dem 

  • Genomsnittliga, maximala och faktiska kreditvillkor 

  • Antal kunder 

  • Historik om förluster under de senaste två åren 

  • Om du vill täcka din risk under produktionstiden av specialtillverkade varor som inte kan säljas till annan part utan förlust 

  • Hur stor del av din omsättning utgörs av specialtillverkade varor, hur lång din produktionsperiod är och vad andrahandsvärdet blir i procent av försäljningspriset 

Information om dina kunder 

  • Vilka de är och var de är baserade 

  • Vilken valuta ni handlar med 

  • Vilken kreditlimit du behöver på dina största kunder 

  • Kreditvillkor du vill erbjuda dina kunder 

  • Kundbetalningshistorik och om det finns några utestående skulder 

Baserat på informationen du tillhandahåller kommer vi att bedöma din risk och fastställa villkoren för din försäkring. Att tillhandahålla korrekt och fullständig information säkerställer att din kreditförsäkring uppfyller dina krav och ger dig det skydd du behöver. 

Även om det kan vara frestande att söka försäkring för bara en kund, rekommenderar vi alltid att du analyserar hela din kundlista för att bättre förstå eventuella dolda risker och för att försäkra en bred portfölj, vilket är mer kostnadseffektivt. 

 

Share this article on

Read more