År efter år har Polen varit en av Europas snabbast växande ekonomier och det verkar inte som om det kommer att avstanna i första taget.
136 miljarder euro har frigjorts av EU till Polen efter regeringsskiftet i slutet av 2023, då Donald Tusk blev premiärminister igen. Pengarna ska gå till förbättringar av infrastrukturen och investeringar i den gröna omställningen.
Pengarna är grädden på moset i en ekonomi som redan erbjuder många möjligheter för svenska exportörer. Du kan läsa mer om det här: En förbisedd tillväxtpärla i grannskapet
Men trots den stora potentialen och den geografiska och kulturella närheten finns det fortfarande några saker som exportörer bör vara medvetna om.
Därför har vi talat med vår polska Chief Underwriter Aleksandra Gliszczynska och Atradius Group Buyer Underwriting-expert Arkadiusz Taraszkiewicz.
Polen har dragit nytta av återuppbyggnaden av landet och banksektorn under 90-talet, vilket innebär att du kan göra alla transaktioner online och utan byråkratiskt krångel. Det innebär också att det är lätt att hitta finansiell information om kunder och potentiella affärspartners på nätet, vilket kan vara en fördel vid bedömning av kreditvärdighet.
De senaste åren har antalet konkurser i Polen ökat markant, men tack vare en ny konkurslag från 2009 har denna utveckling inte översatts 1:1 i förluster. Lagen har gjort det lättare för företag att genomgå rekonstruktion utan att borgenärerna drabbas av lika stora förluster som tidigare.
Polackerna uppfattar i stor utsträckning sig själva som att de bor i hjärtat av Europa. Detta är inte bara viktigt när man kommunicerar med kunder och affärspartners, utan också när man beslutar var man ska placera ett regionalt nav eller när man ska förstå landets konsumenter.
På tal om konsumenter så har den senaste trenden i Polen varit en efterfrågan på kvalitetsprodukter från Sverige. Det är en blandning av en förväntan på svenska produkter och en ökande efterfrågan på nisch- och premiumprodukter.
Den polska skattelagstiftningen är notoriskt svårnavigerad och det kan ofta vara fördelaktigt att hitta en lokal partner som kan hjälpa dig med skattefrågor redan från början.
Det finns ett stort antal EU-finansierade projekt i Polen och som företag kan det vara bra att undersöka om du eller dina potentiella kunder och partners är berättigade till stöd.
I Polen har internationella stormarknadskedjor, banker och grossister haft svårt att konkurrera med lokala företag. Som exportör till Polen bör du därför vara medveten om att du bör vara försiktig så att du inte förväntar dig att du som utländskt företag lätt kan bli en dominerande aktör. Detta gäller särskilt för B2C-företag och finanssektorn.
8) Känn din marknad
I Polen har internationella stormarknadskedjor, banker och grossister haft svårt att konkurrera med lokala företag. Därför bör man som exportör till Polen vara medveten om att det kan vara svårt att som utländskt företag utan vidare bli en dominerande aktör. Detta gäller särskilt för B2C-företag och den finansiella sektorn.