<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-MJ45R64" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
polen vækst EB

Share this article on

En förbisedd tillväxtpärla i grannskapet

Traditionell kommersiell inkasso med strikta krav och tidsfrister för betalningar kommer att bli allt mindre viktig. Även om jag är dansk nordenchef för ett globalt B2B-inkassoföretag tycker jag att det är en positiv utveckling.  

Text: Katja Rolf Larsen, nordisk direktör på Atradius Collections 

Sedan konkurserna började öka under 2021 har vi haft fullt upp på Atradius Collections. Detta har skett i takt med att företag runt om i världen har fått svårare att betala sina räkningar och vi har fått hantera fler inkassoärenden. Vi har till och med varit tvungna att anställa fler medarbetare för att hantera den stora tillströmningen av ärenden. 

Därför kan det vara svårt att se den stora underliggande trenden i inkassobranschen just nu - att företag i allmänhet har blivit bättre på att undvika inkassoärenden och att de bara kommer att bli bättre på det i framtiden. Det är en trend som jag inte bara välkomnar i vår inkassoverksamhet, utan som jag faktiskt aktivt arbetar för att främja.  

Vid första anblicken kan det låta som att jag drar undan mattan för vår egen verksamhet. Men det finns en poäng med detta, för alla vinner när man undviker inkassoärenden. 

För Atradius Collections innebär det att vi fokuserar mer på förebyggande insatser; tjänster som kan hjälpa våra kunder att få betalt i tid från det ögonblick de ställer ut en faktura.  

Kunderna ses som handelspartners  

En av de främsta anledningarna till att antalet inkassoärenden inom B2B minskar är att de flesta företag har förändrat sitt förhållningssätt till sina kunder. Fokus har flyttats från att betala i tid till att säkra betalningen utan att förstöra relationen med kunden. I den här relationen ses och behandlas kunden i första hand som en handelspartner. Kunderna kan se det som ett förtroendebrott när ett inkassoärende inleds mot dem, och du riskerar att vinka adjö till framtida affärer och partnerskap. 

Ett annat skäl är automatisering. Det har blivit enklare för företag att låta ett sofistikerat tekniskt system skicka ut professionella e-postmeddelanden på specifika datum för att se om kunden har några invändningar eller betalningsutmaningar. Detta tillvägagångssätt öppnar dörren för en dialog om betalning innan man skickar påminnelser eller inkassokrav.  

Allt kan inte automatiseras  

Även om det nu är möjligt att automatiskt påskynda betalningar och inleda en dialog med kunderna, är det fortfarande viktigt att ha en anställd som kan lyfta luren och ta dialogen: annars kan kunden få intrycket att de har en dialog med en chatbot. 

Precis som det är viktigt för Atradius Collections att ha medarbetare runt om i världen som talar de lokala språken och kan de lokala reglerna när det gäller inkasso, är det lika viktigt att ha medarbetare som förstår företagskulturen, vikten av den personliga kontakten och som ser den goda utgångspunkten för att förhandla fram bästa möjliga avtal. 

Utvecklingen mot en mycket mer medgörlig inkassobransch innebär därför inte att vi minskar antalet anställda världen över, utan att våra inkassohandläggare prioriterar att förhindra att uteblivna betalningar slutar som inkassoärenden. 

Framtiden handlar om hållbar handel  

Medan upp till 90 procent av förfallna fakturor tidigare hamnade i inkassoärenden märker vi nu att allt fler företag är intresserade av att investera i vårt förebyggande arbete. 

Därför satsar vi på att utöka våra förebyggande insatser och har börjat erbjuda det som en del av vår inkassoprodukt. Till exempel med möjlighet att köpa ett AI-drivet verktyg som förutspår risker hos handelspartners baserat på våra egna datakällor. 

Jag tror inte att inkasso någonsin kommer att fasas ut helt, men jag tycker att det är positivt att se att företag prioriterar goda relationer med sina kunder och börjar använda fler verktyg för att driva in skulder. 

 

 

Share this article on

Read more