Atradius

Så skyddar ni ert företag mot förluster under en lågkonjunktur

Skriven av Lasse Henriksen | April 01, 2023

Enligt Atradius senaste ekonomiska analys är världsekonomin på randen av recession 2023. Därför har vi pratat med vår svenska kreditchef om hur ni som företag kan försöka undvika förluster på kreditförsäljning i svåra tider.

Under en eventuell lågkonjunktur är det särskilt viktigt för företag att undvika förluster. Detta då omsättningen ofta sjunker och det tar längre tid att ta igen en eventuell förlust, samtidigt som marknaden är pressad efter likviditet och risken för uteblivna betalningar ökar.

Under de senaste åren har det praktiskt taget inte kostat något att ta lån, med andra ord har pengar varit gratis. Nu har dock priset på pengar stigit och därmed har även kostnaderna förknippade med långa kredittider skjutit i höjden.

Allt detta gör att det nu är ett riktigt bra tillfälle att se över ert företags kreditpolicy för att säkerställa att ni är redo för vad resten av 2023 än för med sig.

Atradius Svenska kreditchef, Camilla Arwin, har satt ihop ett antal viktiga punkter som kan hjälpa företag att undvika förluster under en eventuell lågkonjunktur.

 

  1. Mycket kan ha förändrats sedan förra bokslutet. Ni bör därför vara särskilt uppmärksamma på hur era kunder och deras respektive marknader utvecklas. Köper ni kreditrating utifrån så måste ni vara medvetna om vilken information dessa ratings bygger på, eftersom bokslut snabbt kan bli inaktuella under en lågkonjunktur. På flera ställen har kundbesök slopats efter Coronapandemin, men det kan vara en bra idé att återuppta dem. Vår erfarenhet är att man får mer information vid ett fysiskt möte med kunden, dels i dialogen men också indirekt genom att se om de anställda verkar pressade eller om något har börjat gå fel på fabriksgolvet.
     
  2. Uppdatera er kreditpolicy. Gå igenom er kreditmanual för att säkerställa att ni förstår ert företags möjligheter och begränsningar i förhållande till den nya marknadssituationen. I goda tider kommer riktlinjerna ofta att mildras och tyvärr får många företag ofta skärpa dem igen efter att de drabbats av en kreditförlust. Om ni för några år sedan ökade kredittiden från 30 till 60 dagar kan ni behöva överväga att sänka den igen, även om det kan vara en svår diskussion att ha med kunderna.
     
  3. Ledningen måste vara redo att ta svåra beslut. Det kan vara färre kreditdagar eller att ni helt enkelt måste tacka nej till order eller omsättning. Det viktigaste är att det internt finns en tydlig strategi att luta sig mot när svåra dilemman uppstår. Särskilt viktigt är det att ha en dialog med säljcheferna. I en lågkonjunktur kommer ni ofta att stöta på försäljningschefer som är hårt pressade att nå sina mål samtidigt som marknaden är mer riskfylld.
     
  4. Titta på hela värdekedjan. Redan nu ser vi att flera företag är pressade på likviditeten, en lågkonjunktur kommer bara att förvärra detta. När rörelsekapital är ett generellt problem ökar risken för att obetalda fordringar rör sig som dominobrickor genom värdekedjan. Ni bör därför även titta på er kunds kunder och deras kunder när ni ska göra en kreditprövning.