Vietnam drar stor nytta av att företag flyttar produktion från Kina för att diversifiera eller helt enkelt dra nytta av de lägre arbetskraftskostnaderna. Men produktionen är inte det enda som blomstrar i Vietnam, det gör även konsumentbasen, vilket gör landet till en alltmer intressant marknad för exportörer.
Vietnam har vuxit fram som en nystart i Sydostasien och har på bara några decennier gått från en socialistisk ekonomi till en mer marknadsbaserad. Landet har många positiva affärsförhållanden som ett stabilt politiskt system, en konsekvent hög ekonomisk tillväxt och marknadstillväxt, exportförmåga, en riklig arbetskraft av unga och kvalificerade arbetare och en relativt öppen miljö för utländska direktinvesteringar.
Den affärsvänliga politiken och incitamenten är unika för regionen och uppmuntrar till ett inflöde av utländskt kapital.
Landets ekonomiska utveckling präglas av en robust BNP-tillväxt, en kraftig ökning av utländska direktinvesteringar (FDI) och exportorienterad tillverkning.
Vietnams strategiska läge vid Sydostasiens korsväg ska inte underskattas. Det är till stor nytta för ekonomin i sig, men också för företag som vill dra nytta av Vietnams närhet till stora ekonomier och utnyttja landets roll som en växande aktör i regionala och globala leveranskedjor.
Öppet för handel
Vietnam verkar vara fast beslutet att främja ett vänligt företagsklimat genom ett proaktivt förhållningssätt till reformer och implementering av policyer. Regeringen har tagit initiativ för att effektivisera byråkratiska processer, minska byråkratin och göra det lättare att göra affärer.
Samtidigt har Vietnam aktivt deltagit i handelsavtal som har höjt landets status som en global handelspartner. Avtal som The Comprehensive and Progressive Agreement for Trans-Pacific Partnership (CPTPP) och EU-Vietnam Trade Agreement (EVFTA) har utökat marknadstillträdet och skapat gynnsamma förutsättningar för internationella affärer och utgör en solid grund för investerare som söker långsiktig stabilitet och tillväxt.
Likviditet i fokus
Trots den starka återhämtningen i BNP-tillväxten under 2023 står den vietnamesiska ekonomin inför utmaningar under 2024 på grund av en betydande nedgång i exportorder. Den inhemska marknaden och tjänstesektorn leder den ekonomiska tillväxten, medan import-, export- och industriproduktionssektorerna har krympt, vilket belyser landets beroende av efterfrågan på den globala marknaden.
Detta har pressat många företags rörelsekapital och enligt den senaste Payment Practices Barometer (PPB) från Atradius uppgav 89 procent av de vietnamesiska företagen att likviditetsbrist var den främsta orsaken till sena betalningar. Denna likviditetsutmaning har påskyndat användningen av handelskrediter som finansieringskälla, och 64 procent av de tillfrågade företagen i Atradius PPB har förlitat sig på handel på öppna konton under de senaste 12 månaderna.
Hittills har många vietnamesiska företag navigerat i den utmanande miljön genom att erbjuda längre kredittider, som överstiger det traditionella genomsnittet på 30 dagar från fakturering. Handel med öppna konton ökar i takt med att företagen expanderar utomlands och försöker förbli konkurrenskraftiga internationellt. Med förlängda betalningsfönster följer dock en ökad risk för utebliven betalning, vilket understryker behovet av strategisk kredithantering.
Pågående utmaningar och framtidsutsikter:
Trots de ekonomiska framgångarna brottas företagen i Vietnam med betungande regleringar, svagt skydd för immateriella rättigheter, komplexa bolagsskattesystem samt brister i infrastruktur och digital uppkoppling. För att hantera dessa utmaningar krävs strategisk planering och välgrundat beslutsfattande.
Vietnam siktar på att bli en höginkomstnation 2045, och företagen måste därför balansera de stora möjligheterna med de inneboende utmaningarna. Nyckeln ligger i att anta effektiva riskhanteringsstrategier, utnyttja kreditförsäkringsverktyg och hålla sig à jour med det föränderliga affärslandskapet. Vietnams dynamiska marknad erbjuder en enorm tillväxtpotential, och med rätt strategi kan företag dra nytta av detta framväxande ekonomiska kraftcentrum.
För att hjälpa dig att navigera på denna spännande marknad har vi skapat en lista med 8 viktiga tips för företag som exporterar till Vietnam.